Sådan holder du dig mentalt sund

0
321

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

En ny og meget omfattende rapport, der netop er udkommet, viser at der er omkring 630.000 danskere der lider af mentale problemer af den ene eller anden slags. Der er naturligvis nogen der er værre end andre. For mens der er nogen, der har det så dårligt psykisk at de har brug for at komme på et bosted som dette, så er der også mange, der går med problemer der hæmmer dem i det daglige.

Uanset om et mentalt problem er stort eller småt, er det noget der bør tages hånd om. I nogle tilfælde kan det klares med enkle metoder, mens der andre gange skal mere behandling til, for at komme psykisk på toppen. Som det er med alle sygdomme, så er det naturligvis bedre et forebygge sygdomme end at behandle det. Det farlige ved mentale sygdomme er, at de kan komme snigende og man ofte først mærker det, når det rent faktisk er for sent.

At sige der findes en sikker måde at styre udenom, vil derfor også være en overdrivelse af de større, men der findes en række ting, man kan huske på, for at sikre at man er så mentalt i balance som muligt. Jo bedre balancen er, jo mindre er risikoen også for at man tipper.

3 gode råd til hverdagen

  • Tænk over din hverdag – er det noget i din dagligdag der gør, at du ikke er glad, og hvis der er, hvad er det? og ikke mindst hvad kan du gøre for at ændre det. Hvis du går på arbejde med en knude i maven, er det måske ikke det rette arbejde.
  • Dyrk motion – alt forskning viser at motion og ikke mindst frisk luft er sundt. Det behøver ikke være vildt og voldsomt, en lille løbetur, en tur på cyklen eller en rask gåtur kan gøre underværker.
  • Tænk over din tid – har du tid til at lave det du gerne vil, og tager du dig tid nok til de ting der betyder noget for dig.

 

EFTERLAD ET SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here